Premiile Nobel 2011

premiul-nobelPremiile Nobel, sunt premiile anuale acordate de comisii internaţionale scandinave pentru recunoaştere  progreselor ştiinţifice şi culturale.

Chimistul suedez Alfred Nobel, inventatorul dinamitei , a stabilit premiile în 1895 pentru Fizica, Chimie, Fiziologie sau Medicină, Literatură și Pace care au fost decernate pentru prima oara in 1901.

Premiul pentru Pace este acordat la Oslo , Norvegia, în timp ce celelalte premii sunt acordate la Stockholm, Suedia. Fiecare Premiul Nobel este considerat ca fiind cel mai prestigios premiu din domeniul său.

Fiecare beneficiar, sau laureat, primeşte o medalie de aur, o diplomă şi o sumă de bani, care depinde de Fundația Nobel pe venit în acel an. În 2011, fiecare premiu a fost în valoare de c. 1.45 milioane dolari SUA sau1.15 milioane €. Premiul nu este decorat post-mortem, cu toate acestea, dacă o persoană  primește acest premiu şi moare înainte de primirea lui, premiul poate fi încă prezentat. Premiul poate fi împărțit maxim la trei persoane, numărul mediu de laureaţi pentru un premiu a crescut substanţial pe parcursul secolului al 20-lea.

Comitetul Nobel norvegian, care decerneaza premiul pentru pace, la Oslo, a confirmat un numar record de candidati pentru acest an – 241.

Cercetatorii Bruce Beutler (SUA), Jules Hoffmann (Luxemburg) si Ralph Steinman (Canada) sunt laureatii premiilui Nobel pentru medicina pe 2011, informeaza AFP. Cei trei savanti au fost recompensați pentru cercetarile lor din domeniul sistemului imunitar.

Din păcate, Ralph Steinmen a murit pe 30 septembrie, din cauza cancerului la pancreas, la vârsta de 68 de ani. Premiul nu îi va fi retras.

Bruce Beutler si Jules Hoffman impart jumatate din premiu, pentru lucrarile lor asupra sistemului imunitar innascut (mostenit). Ralpf Steinman a fost premiat pentru lucrarile sale asupra sistemului imunitar dobandit (in timpul vietii)”, precizeaza comunicatul comitetului Nobel.
Premiul Nobel 2011 pentru chimie  i-a fost acordat profesorului Daniel Shechtman, de la Technion, Israel Institute of Technology, pentru  descoperirea cvasicristalelor. Comitetul Nobel descrie cvasicristalele drept „un remarcabil mozaic de atomi”. În cvasicristale, descoperim fascinantele mozaicuri ale lumii arabe reproduse la nivelul atomilor: modele regulate, care nu se repetă niciodată. Configuraţia descoperită în cvasicristale a fost considerată imposibilă, iar Daniel Shechtman a trebuit să lupte împotriva ştiinţei”, spune Comitetul.

După descoperirea lui Daniel Shechtman, cercetătorii au creat şi alte tipuri de cvasicristale în laborator şi au descoperit cvasicristale naturale într-un râu din Rusia. O compania suedeză a descoperit cvasicristale şi într-un anumit tip de oţel, unde aceste întăresc materialul ca o armură. Cercetătorii experimentează acum cvasicristalele în diferite produse, de la tigăile pentru gătit, la motoarele diesel.

Premiul Nobel pentru Fizică a fost acordat pentru trei cercetători care au efectuat studii  asupra supernovelor. Cei trei sunt Saul Perlmutter, pentru proiectul Supernova Cosmology, şi Brian P. Schmidt şi Adam G. Riess, din echipa de cercetare The High-z Supernova.

Academia din Stockholm a anunțat că Premiul Nobel pentru Literatură în 2011 a fost câștigat de poetul suedez Tomas Tranströmer. Tranströmer a primit premiul în cadrul ceremoniei oficiale care a avut loc la Stockholm pe 10 decembrie, când se comemorează moartea fondatorului premiului, Alfred Nobel.

Premiul Nobel pentru Pace în 2011 a fost câștigat de trei femei. ”Cele trei laureate sunt recompensate pentru eforturile nonviolente în favoarea siguranţei femeilor şi drepturilor acestora de a participa la procesele de pace”, a declarat preşedintele Comitetului Nobel norvegian, Thorbjoern Jagland.

Preşedinta Liberiei, Ellen Johnson Sirleaf, este prima femeie aleasă şef de stat pe continentul african. Sosită la putere după 14 ani de război civil, Johnson Sirleaf, în vârstă de 72 de ani, este un „simbol al noii Africi”. Atribuirea Nobelului lui Johnson Sirleaf are loc cu patru zile înaintea unui scrutin prezidenţial în care această femeie angajată în reconstrucţia ţării candidează pentru un al doilea mandat.

Cu Nobelul pentru Economie s-a incheiat seria premiilor acordate in anul 2011. Oficial numita „premiul Bancii Suediei in stiinte economice in memoria lui Alfred Nobel”, distinctia pentru Economie este singura care nu a fost prevazuta in testamentul cunoscutului om de afaceri suedez, fiind câștigat în acest an de către americanii Thomas J. Sargent și Christopher A. Sims ​​​​ „cercetarile lor empirice legate de cauza și efect in macroeconomie”.

,