Școlile cu predare în limba română din Ucraina sunt pe cale de dispariție

Şcolile cu predare în limba română din Ucraina sunt pe cale de dispariţie. Despre acest fenomen vorbesc nu doar oamenii, dar şi statisticile.

Metodele sovietice de dezbinare a etnicilor români din Ucraina între „români” şi „moldoveni”, folosite intens în perioada sovietică (1944-1941) au fost preluate şi îmbunătăţite de noul stat ucrainean, independent de la începutul anilor ’90. Din 18 scoli cu predare în limba română, care au existat în primii ani de independentă ai Ucrainei, astăzi mai sunt doar 6 cu predare în așa zisa limba „moldovenească”.

La începutul anilor ’90 limba de predare din aceste şcoli era numită firesc română. Termenul de limbă „moldovenească” a fost impus de autorităţile ucrainene la începutul anilor 2000 şi după aceasta dată, elevii şi profesorii din şcolile „moldoveneşti” din Odessa au început să trăiască în lumi paralele cu cei din regiunile Cernăuţi şi Transcarpatia, unde limba de predare mereu a fost si este româna.

În această situaţie, precizează moldova.org, profesorii de limbă română din regiunea Odessa sunt nevoiţi să se descurce de unii singuri, pentru a le vorbi adevărul elevilor la orele de limbă şi literatură, dar şi pentru a se ţine cu stricteţe de curriculumul din noile manuale de limba „moldovenească”.

„Toate dosarele de zi cu zi le scriem în limba „moldovenească”, pentru că asta ni se cere, copiilor însă le spunem că limba noastră cea adevărată este româna. Uneori mai înlocuim cu „limba noastră” sau „limba maternă”, numai ca să nu repetăm deseori termenul stâlcit de „moldovenească”, au declarat profesori din școlile locale.

,