Bacteriile Pneumococ, evită eforturile de vaccinare!

Unele bacterii evită eforturile de vaccinare împotriva lor, prin capacitatea nouă de deghizare, au spus cercetătorii. Un studiu, publicat în Nature Genetics, a urmărit cum bacteriile pneumococ au răspuns la introducerea unui vaccin nou în SUA, în anul 2000. Medicii au spus că această evaziune face ca unele vaccinuri să nu-și manifeste proprietățile cu succes acționând lent.

Rory Bowden, unul dintre cercetătorii de la Universitatea din Oxford, a declarat: ”Există o mulțime de vaccinuri stabile, care continuă să lucreze, deoarece ele țintesc virusurile și bacteriile care nu se schimbă”.

Un vaccin pneumococ actualizat este deja în uz. Vaccinurile sistemului imunitar sunt antrenate să atace ceva unic la o infecție. Cu toate acestea, există peste 90 de varietăți și serotipuri de bacterii pneumococ. Fiecate specie acționează diferit asupra sistemului imunitar, și deci, este nevoie de vaccine specifice fiecărei specii. Aceste infecții pot provoca apariția pneumoniei sau meningitei. Anual, peste 800.000 de copii sub vârsta de 5 ani mor ca urmare a acestor infecții.

Crearea unui vaccin contra celor 90 de tipuri bacteriene este imposibilă, dar în anul 2000, autoritățile americane au inceput vaccinarea contra celor sapte specii bacteriologice comune. Efectul a fost uluitor. Până în 2007, cazurile de septicemie, pneumonie și meningita la copiii sub vârsta de 5 ani a scăzut cu 76%.

Cu toate acestea, unele bacterii au reușit să-și modifice exteriorul, proces numit – comutare capsulară – pentru a evita răspunsul imun al organismului.

Ei au creat vaccinul prin colectarea unor porțiuni de molecule de ADN de la bacteriile pneumococ. Prin analiza genelor bacteriene, cercetătorii au identificat cinci cazuri de comutare capsulară. După care a fost introdus un vaccin care protejează organismul uman de acțiunea a 13 specii de bacterii. Dr Bowden a declarat că vaccinul ”Holy Grail” ar fi unul universal, care ar viza ceva comun pentru toate tipurile de bacteria pneumococ.

Crook Derrik, professor la Universitatea din Oxford, a declarat: ”Înțelegerea care face ca un vaccine să se bucure de success, sau să eșueze este deosebit de important. Munca nostră sugerează că strategiile actuale pentru dezvoltarea noilor vaccinuri sunt eficiente, dar nu pot avea efecte timp îndelungat.”

Dr. Bernard Beall de la Centrul de Control și Prevenire a bolilor din SUA, a adăugat: ”Strategia de direcționare a stereotipurilor pneumococice predominante a vaccinului este la moment foarte eficientă, dar observațiile noastre indică faptul că organismul continuă să se adapteze la aceste strategii, înregistrându-se un success remarcabil.”

Iar Dr. Michael Dunn de la Welcome Trust, susține că: ”Noile tehnologii ne permit să identificăm rapid secvențele bacteriologice care cauzează bolile și cercetează modul de evoluare al acestora. Aceste cercetări oferă informații utile și noi strategii de a pune în aplicare vaccinul.”

Sursa: impact.md cu referire la bbc.co.uk