Trei miliardari şi companii mari din Rusia, se judecă în Moldova pentru milioane de euro

Dosarul de la Judecătoria Căuşeni ar putea să oblige Căile Ferate şi alte două companii mari din Rusia, să achite o datorie dubioasă de 17,2 milioane de euro. Experţii ruşi susţin că justiţia moldovenească este folosită de un grup de afacerişti pentru a extorca bani de la firme respectabile.

Manevrele judiciare de la Căuşeni au ieşit din nou în evidenţă. Acolo se desfăşoară un caz în care cetăţeanul Iaroslav Iurcişin din Moldova, împreună cu cinci companii din Rusia, sunt obligaţi să ramburseze o datorie de circa 700 de milioane de ruble ruseşti (17,2 milioane de euro) unei companii externe. Cauza este examinată de Veronica Nichitenco, preşedintele judecătoriei.

Datoria s-a format după ce firma Inpromleasing din Moscova a încheiat, în aprilie 2008, un acord de împrumut în valoare de 870 de milioane de ruble cu Prima bancă ruso-cehă. În calitate de gaj au fost depuse 450 de vagoane şi alte utilaje luate în leasing, dar şi câteva clădiri industriale. În august 2008, creditul a fost rambursat, dar proprietarii băncii au folosit drepturile asupra unei părţi din vagoane pentru a le transmite firmei „Novaia perevozocinaia kompania”, cea mai mare întreprindere privată din domeniul transportului feroviar din Rusia.
Instanţele ruseşti au respins pretenţiile băncii, dar aceasta a cedat firmei Winston Corporate Ltd dreptul de recuperare a datoriei. Conform acordului de cesiune, semnat la 18 aprilie 2011, Winston Corporate Ltd i-ar fi plătit băncii pentru acest drept 17,19 milioane de euro. În aceeaşi zi, Fernando A. Gil, reprezentantul Winston Corporate Ltd, a semnat la Chişinău cu Iaroslav Iurcişin un acord de garantare a rambursării unei sume de 690 de milioane de ruble, echivalentul sumei de 17,19 milioane de euro.

La 15 iulie 2011, Fernando A. Gil a depus la Judecătoria Căuşeni cererea de recuperare a datoriei. Între timp, pentru ca solicitarea să poată fi examinată la Căuşeni, Iaroslav Iurcişin a închiriat un oficiu în acest oraş. Ulterior, sub formă de răspundere solidară, în proces sunt atrase companii mari din Rusia precum „Novaia perevozocinaia kompania”, Căile Ferate din Rusia etc.

Experţii de la portalul rus zahvat.ru remarcă faptul că nici la a treia şedinţă pe acest caz, la 23 noiembrie 2011, documentele de fondare ale Winston Corporate Ltd nu erau traduse în română şi nici nu aveau apostilă şi confirmare notarială pe teritoriul Moldovei, aşa cum cere legea.
Aceasta ar fi o confirmare a intenţiilor de a folosi justiţia moldovenească pentru a scoate bani din companii respectabile susţin autorii unei investigaţii plasate pe portalul zahvat.ru.

Mihai Osadcii, specialist în relaţiile cu publicul la Judecătoria Căuşeni, a declarat pentru Adevărul că instanţa încă nu s-a pronunţat pe acest dosar. Viorel Radeţchi, şeful Procuraturii Anticorupţie, a precizat că printr-o ordonanţă a procurorului general pe acest caz a fost intentat un dosar penal pentru tentativă de escrocherie în proporţii deosebit de mari. Procurorul a precizat că nu poate oferi detalii, ancheta fiind abia la început.

Două din cele cinci firme de la care se încearcă recuperarea banilor sunt mici şi cu datorii, celelalte, sunt foarte mari. Căile Ferate ale Rusiei are vânzări de peste 40 de miliarde de dolari şi peste un milion de angajaţi. În proces este antrenată şi subsidiara sa „Federalinaia pasajirskaia kompania”. Cât despre „Novaia perevozocinaia kompania”, proprietarii acesteia sunt trei miliardari ruşi – Konstantin Nikolaev, Nikita Mişin şi Andrei Filatov, cu averi de peste un miliard de dolari. În spatele atacurilor s-ar afla un alt afacerist rus, Vladimir Voitov, care deţine mai multe companii din domeniul transportului din Rusia.

Sursa: impact.md cu referire la adevărul.ro şi zahvat.ru

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
,